تبدیل پایان نامه به کتاب (شرایط، مراحل و هزینه‌ها)

بر خلاف تبلیغات گسترده مؤسسات دست اندر کار، تبدیل پایان نامه به کتاب مراحل بسیار ساده‌ای دارد و متقاضیان می‌توانند با صرف کمی زمان و انجام تغییراتی جزئی در پایان‌نامه خود، آن را به صورت کتاب به چاپ برسانند.

پیش از هر چیز بد نیست نگاهی به مزایای تبدیل پایان‌نامه به کتاب داشته باشیم.

مزایای چاپ کتاب از پایان‌نامه:
اخذ امتیاز از معاونت پژوهشی دانشگاه و کسب ۲ نمره باقی‌مانده پایان نامه (ویژه دانشجویان دانشگاه آزاد)
کسب امتیاز در مصاحبه دکتری
کسب امتیاز برای استخدام و ترفیع شغلی
ماندگار کردن مطالب پایان‌نامه و در دسترس قرار دادن آن برای عموم به صورت کتاب
تبدیل پایان نامه به کتاب، در کنار افزایش سطح علمی کشور و به جریان انداختن ذخایر تحقیقاتی و علمی، امتیاز ویژه‌ای در تقویت رزومه فردی و تحصیلی نویسنده دارد. بسیاری از دانشجویان داوطلب به تحصیل در دوره دکتری، تالیف حداقل یک کتاب در حوزه تخصصی خود را برگ برنده‌ای در آزمون مصاحبه‌ی دکتری دانسته‌اند.

نگارش یک کتاب (تالیف یا ترجمه) دارای ۴ نمره در مصاحبه دکتری در هر رشته ای است.

تجربه افردای که در آزمون مصاحبه دکتری شرکت کرده‌اند، حاکی از آن است که اگرچه از مجموع ۴۰ امتیاز بخش آموزشی و پژوهشی تنها ۴ نمره به تالیف کتاب اختصاص دارد اما داشتن یک کتاب به صورت غیرمستقیم تأثیرات بسیاری بر اساتید مصاحبه کننده می‌گذارد. بسیاری از اساتید نگارش کتاب را سندی بر توانمندی‌های دانشجو می‌دانند. خصوصاً در سال‌های اخیر که چاپ مقالات به وسیله‌ی مؤسسات افزایش یافته، بسیاری از اساتید مصاحبه‌کننده بر این موضوع واقفند و می‌دانند که بسیاری از مقالات کیفیت بالایی نداشته و اعتماد خود را نسبت به مقالات از دست داده‌اند.
از طرف دیگر، اساتید معتقدند از آنجا که برای چاپ کتاب می‌بایست از فیلترهای متعددی عبور کرد، بنابراین دانشجویی که توانسته پایان‌نامه خود را به کتاب تبدیل کرده و یا یک کتاب انگلیسی به روز را ترجمه و چاپ کند از مهارت و توانایی بالایی برای تحصیل در دوره دکتری برخوردار است. بدین ترتیب می‌توان انتظار داشت اساتید مصاحبه کننده که در بسیاری مواقع نمره دادن به تشخیص آن‌ها بستگی دارد، با دید ویژه‌‌ای به دانشجویان مؤلف نگاه کنند.
چنانچه کتاب به صورت گروهی توسط چند نویسنده گردآوری شود، در صورتی که در روی جلد بالای اسامی، جمله “مولفین به ترتیب الفبا” نوشته شده باشد، به همه امتیاز برابر داده خواهد شد.

توجه: در تبدیل پایان نامه به کتاب توجه داشته باشید که همکاری با مراکز مرتبط با تهیه و فروش پایان نامه، نگارش مقاله و مراکز غیر تخصصی چاپ کتاب مانند مراکز چاپ کاتالوگ و بروشور، ممکن است ضررهای جبران ناپذیری را به شما وارد کند؛ چرا که منبع درآمد اصلی اینگونه مراکز، فروش فایل پایان‌نامه‌ی شما به دیگران است. بهتر است پایان‌نامه خود را به مراکز انتشاراتی معتبر که دارای پروانه نشر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند بسپارید.

مراحل تبدیل پایان نامه به کتاب

۱- اختصاص شابک

۲- استخراج پایان نامه از کتاب (این مرحله می‌تواند توسط خود شخص متقاضی و یا توسط انتشارات انجام شود.)

۳- ویراستاری (در صورت نیاز)

۴- صفحه آرایی

۵- طراحی جلد

۶- صدور فیپا

۷- صدور مجوز پیش از چاپ

۸- چاپ و صحافی

تبدیل پایان نامه به کتاب چقدر زمان می‌برد؟

به طور معمول روند طبیعی و قانونی چاپ کتاب، بسته به موضوع و حوزه‌ی پایان‌نامه، ممکن است از ۱۵ الی ۳۰ روز زمان ببرد. عمده‌ی زمان این فرایند به صدور فیپا و مجوز وزارت ارشاد بازمی‌گردد و از حوزه‌ی اختیارات ناشر خارج است و با توجه به اینکه فرآیند صدور شابک، فیپا و مجوز ارشاد به صورت کاملاً سیستمی و از طریق سامانه‌های مربوطه انجام می‌شود هیچ ناشری نمی‌تواند زودتر از موعد طبیعی مجوزات لازم را اخذ کند. پس اگر به شما وعده‌ی زمان زودتری برای چاپ کتاب داده شد، به احتمال فراوان کتاب در موعد مقرر به دستتان نخواهد رسید و یا ممکن است کتاب با فیپای جعلی و بدون مجوز وزارت ارشاد چاپ شده و به شما تحویل گردد. توجه داشته باشید که در این صورت ممکن است با مشکلات جدی روبه‌رو شوید و انجام این کار عواقب چندان خوشی برای شما نخواهد داشت. توصیه ما این است که با در نظر گرفتن زمان مصاحبه دکترا، هرچه زودتر اقدام به چاپ کتاب کرده و با خیال راحت در جلسه مصاحبه شرکت کنید.

جهت دریافت شیوه‌نامه تبدیل پایان‌نامه به کتاب و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. واتساپ و تلگرام ۰۹۱۲۵۵۳۲۵۶۸

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *