فشارشکن جرثقیل هیدرولیک

فشارشکن در جرثقیل

همانطور که از نام اين قطعه پيدا است وسيله اي است براي شکستن فشار.در يک سيستم سيالي کنترل فشار مدار از اهميت بالايي برخوردار است.اين سازه عامل مهمي در ايمني سيستم است و سلامت ساير اجزا را تضمين ميکند.

در طراحي يک مدار هيدروليکي، پمپ که عامل ايجاد فشار است معمولا با ضريب توان بالاتري درنظر گرفته ميشود و فشار ايمن ولازم براي عملکرد سيستم از طريق فشار شکن تعيين ميشود. لازم بذکر است مانومتر يا همان فشار سنج هيدروليک وسيله اي مکمل براي تنظيم فشار است.در يک مدار هيدروليکي مثل جرثقيل که از چندين مکانيزم تشکيل شده است گاهي از چندين فشار شکن استفاده ميشود. براي مثال در جرثقيل ۲۰ تن کاتو، يک طبقه از طبقات پمپ بطور اختصاصي به وينچ تعلق دارد که در طول مسير براي ايمني بيشتر در دو مرحله مورد تنظيم فشار قرار ميگيرد ابتدا در ورود به شير و بعد در ورود به هيدرو موتور که در مرحله دوم فشار شکن به همراه سوپاپ يکطرفه در يک پکيج همراه است اما عموما فشار شکن دوم با ضريب بيشتر ثابت ميشود تا عملا در مواقع غير ضروري تاثيري در فشار نداشته باشد و فشار لازم در همان مرحله ورود به شير تنظيم شود.

خود فشار شکن انواع متفاوتي دارد ودر جرثقيل از نوعي استفاده شده که در هنگام اعمال فشار بيش از حد فشار تثبيت شده و سيال اضافي به تانک باز مي گردد. ولي بايد بخاطر داشت که فشار شکن براي ايمني است و نبايد مدار در زمان طولاني تحت اعمال فشار بيش از ظرفيت قرار گيرد چون شکست فشار موجب استحکاک سيال و در نهايت حرارت ميشود.

عيوب متداول در فشار شکن با افت فشار دستگاه(کم زور شدن دستگاه) نمايان ميشود و در اين حالت در صورت بکار گيري جرثقيل سيال با گرما نيز روبرو مي شود. لازم به توضيح است گرما و کاهش فشار عامل تعيين کننده دال بر خرابي فشارشکن نيست و براي تعيين قطعه معيوب تست فني لازم است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *